20 mei 2020

Het dichtstbij ‘live’ lesgeven

De vrijdag voor het sluiten van het Kubus gebouw was al anders dan anders. In de 8 dansgroepen van dansdocente Lotte Kwant die normaal helemaal vol zitten, waren er gemiddeld 4 cursisten. Veel ouders lieten hun kinderen zelf al uit voorbaat thuis. Dat er de week daarna helemaal geen lessen waren, was dan ook niet echt een verrassing voor Lotte.

Uitproberen en afstemmen
Lotte geeft danslessen aan peuters en kleuters, klassiek ballet aan kinderen van 6 en 7 jaar en Street jazz aan kinderen van 7 tot 9 jaar. Meteen na het nieuws zocht Lotte intensief mailcontact met de ouders van haar cursisten. “We krijgen vanuit Kubus de vrijheid om zelf invulling te geven aan de online lessen”, vertelt Lotte. Het is uitproberen wat werkt en afstemmen met cursisten en ouders. De eerste week stuurde Lotte haar groepen allemaal een Spotify lijstje met liedjes die ze kennen uit de lessen. Hiermee konden ze alvast zelf aan de slag. De vrijdag daarna waren de eerste danslessen via Zoom een feit. Die eerste keer gaf Lotte de online lessen vanuit haar woonkamer, maar met haar thuiswerkend vriend, was dit niet te doen. Gelukkig kan ze haar lessen op vrijdag in een nabij gelegen leeg schoolgebouw geven, waar ze ook lesgeeft.

Dubbel zo snel door het lesmateriaal
De Zoomlessen komen het dichtstbij ‘live’ lesgeven volgens Lotte en het werkt prima met dansles. “Ik zet muziek aan en zij doen mee”, legt Lotte uit, “en het zien van al die koppies geeft me veel energie.” Wel mist Lotte de interactie. De online lessen hebben een andere insteek dan de lessen in het danslokaal. Lotte: “Normaal is er meer tijd voor correcties en kun je de dansers aanraken om ze te corrigeren. Online kan dat natuurlijk niet.” De focus ligt nu meer op dansoefeningen en voordoen. Dat maakt de lessen een stuk intensiever en ze gaan dubbel zo snel door het lesmateriaal heen. Na de eerste vrijdag was Lotte ’s avonds dan ook helemaal bekaf. Door een aantal groepen samen te voegen in één les is het nu minder intensief en toch net zo effectief.

Werken met de camera
Bij de peuters was nog een verandering handig. Zij krijgen nu een half uur online les in plaats van 45 minuten. Na een half uur merkte Lotte dat de kleintjes andere dingen gingen doen en zij voor een lege groep zat les te geven. Toch werkt het online lessen ook bij de peuters goed. “Soms lopen ze even uit beeld en dan komen ze terug met een knuffel,” glimlacht Lotte, “dat is eigenlijk best schattig.” Bij de kleine dansertjes kan Lotte goed werken met de camera. Ze speelt vaak met een handpop en verstoppen is met een camera heel makkelijk. “Je wordt er creatief van”, ervaart Lotte. De kinderen zelf vinden het ook leuk om zich te verstoppen en doen actief mee met de spelletjes. Ook de ouders zijn blij dat de danslessen doorgaan. Veel ouders spelen de online les af op de televisie zodat de kinderen Lotte op groot scherm kunnen volgen.

Tussentijds oefenen
Voor de oudere Street jazzers is Lotte bezig met het opnemen van stukjes les om deze naar de groep te sturen. Zo kunnen de kinderen thuis verder oefenen. Lotte hoort van ouders dat ze dit heel leuk vinden. Lotte: “Vaak zetten de kinderen de oefenvideo’s aan na hun schoolwerk.”  Of dit bij de andere groepen ook werkt, weet Lotte niet. Voor hen is het vooral lekker bezig zijn en bewegen. De oudere kinderen willen echt dansroutines leren en zijn hiervoor extra gemotiveerd. Het kunnen opnemen van de dansles is dan ook een leuke extra toevoeging op de les die er zonder online lessen niet zou zijn. Ondanks dat heeft Lotte heel veel zin om straks weer live les te geven in het Kubus danslokaal en elkaar weer in het echt te zien. Voor nu geniet ze van de mogelijkheid om online les te kunnen blijven geven.