5 augustus 2021

Even voorstellen: beeldend docent Monica Staples

Een muziekinstrument leren bespelen. Leren dansen. Of juist met je handen werken en mooie dingen maken. Welke cursus je ook kiest, je krijgt altijd les van een goed opgeleide en bovenal bevlogen docent. Wij stellen ze de komende tijd graag aan je voor. Dit keer: Monique Staples. Zij is docent beeldend.

‘Samen op zoek naar je creatieve talent’
Monica Staples is docent beeldend en krijgt er heel veel energie van om met kinderen te werken. In de Kinderkunstklas gaat ze met kinderen op zoek naar hun creatieve talent. ‘Het gaat er niet om dat je een kunstenaar wordt, maar dat je plezier hebt in het werken met alle verschillende materialen. En vooral: dat je je fantasie de vrije loop laat.’

‘Ik vind het zo mooi om te zien dat kinderen helemaal opbloeien tijdens de lessen. Als ik ze een opdracht geef, vraag ik ze altijd wat zij ermee gaan doen. Niet het voorbeeld namaken, maar zelf nadenken en je fantasie de vrije loop laten. Wie ben jij? Wat wil je? Tot waar kan ik je helpen met wat je nodig hebt? Kijken naar kinderen als individu vind ik heel belangrijk.’

Creatief denken
‘Soms komen kinderen bij mij met hun werk en vragen ze of dat goed is. Het mooie aan kunst is dat er geen goed of fout is. Dat is vaak wel een eyeopener, merk ik. Kinderen worden er ook blij van, van die creatieve manier van denken. Dat je gedachten allerlei sprongetjes maken.’

Monica leert kinderen de fijne kneepjes. ‘We weken van ruimtelijk tot het platte vlak en ik leer mijn cursisten allerlei technieken: schilderen, tekenen, papier marché, speksteen en hout. Ik daag ze uit om iedere keer iets nieuws te leren en te ontdekken. We kijken ook naar het werk van kunstenaars zoals Henri Matisse, Picasso of naar het werk van de oude Egyptenaren, bijvoorbeeld.’

Zaadje planten
Als kind verveelde Monica zich niet: ze zat vol ideeën en was lekker creatief. ‘Op een dag zei de meester tegen mij dat ik kinderboeken moest gaan illustreren, omdat hij vond dat ik mooi kon tekenen. Het zaadje was geplant. Ik ben uiteindelijk naar de kunstacademie gegaan en ik ben écht kinderboeken gaan illustreren.’

Ze maakte daarnaast haar eigen werk, werk in opdracht en kwam in 2000 bij de Kubus terecht als docent. ‘Die spontane, onderzoekende, nieuwsgierige, vragende en enthousiaste kinderen inspireren mij iedere week nieuwe en uitdagende lessen te bieden. Soms zie ik een oud-leerling terug als collega of vakgenoot. Als ze dan vertellen dat ik bij hen een zaadje heb geplant, zoals mijn leraar ooit bij mij deed, dan vind ik dat heel bijzonder.’

Meer weten over de beeldende cursussen bij Kubus? Klik hier.