13 januari 2022

Basistraining ‘Meer met film in de klas’

FleCk (onderdeel van Stichting de Kubus) organiseert in samenwerking met Filmhub Midden en Collage een gratis training voor leraren in het basisonderwijs die meer willen met film in hun klas.

  • Wanneer: woensdag 16 februari 2022, van 15.00 tot 17.00 uur.
  • Waar: In de theaterzaal van De Kubus. Indien de coronamaatregelen veranderen, vindt de training mogelijk online plaats.
  • Voor wie: leraren, cultuurcoördinatoren en icc’ers in het primair onderwijs in Flevoland.
  • Aanmelden: deze training is gratis. Meld je aan via het aanmeldformulier op de website van FleCk. Aanmelden kan tot 10 februari a.s.

Wat ga je leren
Film is niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Kinderen en jongeren zien bewegend beeld op smartphones, tablets, televisie, op school en op straat. Kritisch naar beelden kunnen kijken en slim beelden kunnen creëren is van belang in een wereld waar film altijd en overal is. Maar hoe maak je van het kijken van bewegende beelden een betekenisvolle ervaring? En hoe help je jouw leerlingen creatieve makers te worden?

In deze training krijg je een rijker beeld van de mogelijkheden van filmeducatie binnen jouw onderwijs. Je leert wat filmeducatie nu precies omvat en wat de opbrengst ervan is voor jouw leerlingen. Je krijgt tips hoe je filmeducatie eenvoudig kunt vormgeven binnen jouw lessen, zonder zelf filmexpert te zijn. In vogelvlucht behandelen we de vijf vaardigheden van filmeducatie: film beleven, film verwoorden, film onderzoeken, op film reflecteren en film creëren. Lukas van der Starre maakt je wegwijs in het kant-en-klare lesmateriaal dat (online) beschikbaar is en jij direct in je klas kunt inzetten.

De trainer
Lukas van der Starre is jarenlang werkzaam geweest in het primair onderwijs. Zijn filmervaring heeft hij opgedaan bij o.a. de Nederlandse Filmacademie. Nu zet hij zich namens Filmhub Midden in om filmeducatie laagdrempelig en uitvoerbaar te maken voor leraren in Utrecht en Flevoland.

Meer info en aanmelden, klik hier.