Verhaal en beweging
Groep: 7-8, lessenserie van 6-8 lessen
Deze lessenserie sluit aan op kerndoelen: 3, 12, 54 en 55
Over de lessen
In deze lesserie animatie wordt de relatie onderzocht tussen verhaal en beeld: hoe ontstaan er nieuwe betekenissen uit de combinatie van afzonderlijke gebeurtenissen of beelden? Hoe ontstaat er een visuele rijm, en hoe wordt daarin de som meer dan de delen? Wanneer wordt een verhaal spannend? Dit wordt geoefend in een serie lessen, met behulp van animatie en montage. Spelen met verhaal, beeld en filmtaal speelt hierin een belangrijke rol. In de eerste lessen brainstormen de leerlingen in korte sessies met verhaalideeën en hoe ze die in korte storyboards tekenen. De eindlessen werken toe naar een korte animatie of beeldmontage van een storyboard van een (zelfgeschreven) kortverhaal. De leerlingen reflecteren op het eigen werk en dat van elkaar
Doel van de lessen
- Kennismaken met basisbeginselen van animatie en voorbeelden uit de filmgeschiedenis;
- De leerlingen maken kennis met stopmotion in de lineaire vorm van animeren en met animeren volgens de zgn. ‘pose-to-pose’ methode;
- Kennismaken met en onderzoeken van associatieve mogelijkheden van taal en visuele middelen;
- Leren benoemen van filmtaal.
De lessenserie wordt aangeboden door meerdere docenten.