Mens en Beweging
Groep: 3-4, lessenserie van 6-8 lessen
Deze lessenserie sluit aan op kerndoelen: 3, 12, 54 en 55
Over de lessen
In deze lesserie animatie wordt de relatie onderzocht tussen de bouw van de mens en hoe een mens zich voortbeweegt. Hoe ontstaat er een beweging die typerend is voor (de persoonlijkheid) van een mens? Welke rijm valt erop in de bewegingen? Fascinatie voor acteren en beweging spelen hierin een belangrijke rol. De leerlingen maken eenvoudige karakterontwerpen en onderzoeken hiermee korte bewegingen in animatie. Ze werken toe naar steeds complexere bewegingsvormen, waarbij ze hun zelfontworpen karakterfiguur verschillende emoties laten uitdrukken volgens een zelfbedachte verhaalopbouw. De leerlingen reflecteren op het eigen werk en dat van elkaar.
Doel van de lessen
- Kennismaken met de basisbeginselen van animatie en voorbeelden uit de filmgeschiedenis;
- Kennismaken met stopmotion in de lineaire vorm van animeren en met animeren volgens de zgn. ‘pose-to-pose’ methode;
- Onderzoeken van de visuele communicatie van beweging en lichaamstaal;
- Leren benoemen van filmtaal
De lessenserie wordt aangeboden door meerdere docenten.