Terug naar overzicht

Een spannende film

Groep: 7-8, lessenserie van 6 lessen
Deze lessenserie sluit aan op kerndoelen: 3, 12, 54 en 55 

Over de lessen
De leerlingen kijken zelf vaak naar spannende films. Bij deze lessenserie gaan zij zelf een korte spannende film maken van ongeveer één minuut. Door eerst te kijken naar een korte spannende films gaan leerlingen onderzoeken hoe een spannende film werkt. Daarna gaan ze zelf aan de slag met een spannend verhaal dat ze hebben meegemaakt of misschien een keer gedroomd hebben. In de klas worden er uiteindelijk 4 verhalen uitgekozen waar de leerlingen in groepjes mee aan de slag gaan (de leraar van de klas heeft vooraf al groepjes samengesteld d.m.v. kleuren plakkertjes). 

Doel van de lessen  

  • Leren hoe je een verhaal kan vertalen naar een kort filmpje  
  • Leren hoe een verhaal spannend wordt  
  • Leren hoe stap voor stap een film wordt gemaakt  
  • Leren wat er allemaal nodig is om een (spannende) film te maken  
  • Leren over de onderdelen van een film en die aanwijzen 
  • Hoe je van een verhaal een film maakt, verbeelden  
  • Wat maakt een verhaal spannend 
  • Samen een film maken 
  • Met elkaar kijken naar de verschillende resultaten 

Deze lessenserie wordt aangeboden door onze samenwerkingspartner Lucienne Groot, Filmmaker en Docent. 

Meer weten?

Dianta Kikkert

Nieuwsgierig of heb je vragen? Neem gerust contact op met Dianta.

Stuur een e-mail