NIEUW bij SCALA: Themareeksen
Vanaf schooljaar 2024-2025 biedt Scala ook dagvullende themareeksen aan. Dit zijn lessenreeksen rond hetzelfde thema, waarbij steeds één kunstvakdocent per dag voor de klas staat. Na enkele weken wisselen we de discipline en de docent voor een andere discipline met hetzelfde thema.
We spraken met Charlotte Ebbers (28), theaterdocent voor Kubus sinds 2023, om een inkijkje te krijgen in haar wereld.
Wie of wat heeft jou geïnspireerd om vakdocent theater te worden?
“Toen ik 16 jaar was, volgde ik het vak CKV. Tijdens een van de lessen werd het thema theater behandeld. We moesten een dialoog voorbereiden en voor de klas opvoeren. Na deze les kwam de docent, tevens theaterdocent, naar me toe en zei dat ik iets met theater moest gaan doen. Al snel ging ik op theaterles en wist ik dat ik docent theater wilde studeren aan ArtEZ in Zwolle.”
Wat vind je zo leuk aan theaterles geven in het basisonderwijs?
“De variatie vind ik enorm leuk. Ik heb ADHD, en ik vind het fijn als ik niet te lang hetzelfde doe. Iedere dag voor de klas is anders, en dat vind ik enorm prettig. Vooral groep 7 en 8 vind ik leuk, omdat ze nog nét geen pubers zijn, maar al wel die kant op gaan.”
Wat is jouw doel als docent?
“Mijn doel is om kinderen een succeservaring mee te geven die niet afhankelijk is van hoe ‘slim’ ze zijn. Het is ook fijn dat ze tijdens mijn lessen uit hun hoofd komen en écht contact maken met zichzelf en hun medeleerlingen.”
Waar ben je nu mee bezig?
“Op dit moment doe ik ontzettend veel met musical. Voor de Kubus geef ik vooral musicallessen ter voorbereiding op de groep 8-musical. Daarnaast regisseer ik drie musicalproducties en ontwikkel ik themadagen voor Scala. Tijdens deze dagen zijn de leerlingen gedurende één volle dag bezig met hetzelfde project en/of discipline. Het mooie aan zo’n dag is dat je gericht naar iets toewerkt en de kinderen helemaal onderdompelt.”
Waar ben je het meest trots op?
“Ik ben het meest trots op mijn leerlingen als ik zie dat ze een bepaalde scène, dans of lied na een tijd eindelijk durven te laten zien. In dat soort momenten ben ik ook trots op hoe ik dat met de leerlingen voor elkaar heb gekregen.”
Heb je nog een leuke anekdote of blunder die je met ons wilt delen?
“Op een druilerige donderdagmiddag vlak voor een vakantie moest ik lesgeven aan kleuters. Ik was zelf grieperig en laag in energie, terwijl de kleuters het tegenovergestelde waren. Op een gegeven moment was ik door mijn arsenaal aan didactische tools heen. Dus besloot ik om op de grond te gaan liggen, recht voor de leerlingen. Binnen 30 seconden was het stil. ‘Wat is de juf aan het doen?’ Toen ik weer rechtop ging zitten, luisterden de kinderen de rest van de les braaf.”
Heb je nog een leuke tip voor leerkrachten?
“Een van mijn beste tips om de aandacht van leerlingen erbij te houden, is om in een ander accent te gaan praten. Kinderen registreren dit als iets nieuws, waardoor ze nieuwsgierig worden. (Wel oppassen dat ze je niet het hele uur in dat accent gaan napraten, haha!).”
Charlotte heeft al op veel scholen in Lelystad lesgegeven. Is ze ook al bij jullie geweest? Bekijk de mogelijkheden op de website van Scala.