Contact, adres en openingstijden

Inspirerend verhaal van vrijwilliger Pim

11/10/2019

Onze samenleving kan niet zonder vrijwilligers, zonder mensen die zich op vrijwillige basis voor anderen inzetten. Maar waarom wordt iemand vrijwilliger? In dit verhaal twee portretten van Lelystedelingen, die ieder vanuit een eigen motivatie vrijwilliger zijn geworden. Ze vertellen hun verhaal in de hoop anderen daarmee te inspireren.

Nieuw bestaan opbouwen
Pim Olthoff is twee jaar geleden in Lelystad komen wonen. ‘Ik heb 25 jaar in België gewoond. Na mijn echtscheiding besloot ik het roer volledig om te gooien. Ik ging op zoek naar een plaats om een nieuw bestaan op te bouwen. Lelystad kende ik niet, ik was er nog nooit geweest en kende ook niemand die er woonde. Maar het ligt mooi tussen de plaatsen in waar de kinderen van mijn ex-man wonen, met hen heb ik nog steeds contact. Het is verder een groene stad en de woningen zijn betaalbaar. Dus het werd Lelystad.’

Pim is al een aantal jaar met pré-pensioen. ‘Ik heb me daarom, voor mijn verhuizing, goed georiënteerd op de stad. Het leek me handig gelijk mensen te leren kennen.’ Haar oriëntatie leverde haar een besluit op. ‘Al voor mijn verhuizing besloot ik dat er twee organisaties waren waar ik als vrijwilliger aan de slag wilde: Theater Agora en de Kubus. Die spraken me gewoon aan.’ Tijdens één van haar eerste bezoeken aan het Lelycentre zag ze een koor optreden en besloot ze ook daar lid van te worden. En nu is ze ook nog coach bij Overstag, onderdeel van vrijwilligersplatform LelystadDoet. Daarbij helpt ze mensen die ook vrijwilligerswerk willen doen, maar nog niet precies weten wat bij hen past. Maar daarover later meer.

Marcel Kopenol en Pim Olthoff in MFA De Dukdalf (© Kees Bakker)

Loopbaancoach
Marcel Koppenol is op een hele andere manier in het vrijwilligerswerk beland. ‘Ik raakte mijn baan kwijt. Ik was algemeen medewerker bij een importeur van aquariums in Noord-Holland, maar dat bedrijf hield op te bestaan. Wat moet je dan? Via een loopbaancoach ging ik me oriënteren op iets anders.’

Via een advertentie van Welzijn Lelystad in de FlevoPost werd hij geattendeerd op vrijwilligerswerk. ‘Ze zochten mensen die andere mensen helpen geschikt vrijwilligerswerk te vinden, als coach bij Overstag. Dat leek me echt iets voor mij. Heel anders dan ik in mijn werkzame leven heb gedaan, maar dat wilde ik juist ook. Met mensen werken, mensen helpen. De meesten in onze samenleving hebben het goed, maar er zijn ook mensen die wat hulp nodig hebben. Sommige mensen schamen zich daar voor. Het is geweldig hen een zetje te geven in hun leven.’

Marcel kent Lelystad bovendien door en door, al plaatst hij daar ook een kanttekening bij. ‘Ik woon hier al vanaf 1981, dus ik ken veel mensen. Toch was het vrijwilligerswerk en LelystadDoet nieuw voor mij. Als je een drukke baan hebt, ben je daar niet zo mee bezig. Misschien is het ook wel zo dat hoe langer je in een stad woont, hoe minder goed je ‘m kent, omdat je je toch vaak beweegt in dezelfde kringen.’

Zegen (in vermomming)
Voor Marcel is, met terugwerkende kracht natuurlijk, het kwijtraken van zijn baan een zegen in vermomming geweest. ‘Ik had voor die tijd al vaak het gevoel dat ik niet op de juiste plek zat, dat ik iets anders wilde. Maar een vaste baan geef je niet zomaar op. Maar nu voel ik me, in mijn werk en vrijwilligerswerk, als een vis in het water.’ Want dat vrijwilligerswerk heeft hem uiteindelijk ook een vaste baan opgeleverd. ‘Ik ben beheerder bij de MFA’s (multifunctionele accommodaties) in Lelystad. Voor Welzijn Lelystad. Ja, zo kan het lopen. Geweldig werk. Ook daar sta je in dienst van mensen, kun je ze helpen, iets voor ze betekenen. Echt, soms denk ik wel eens “Was ik maar tien jaar eerder mijn baan kwijtgeraakt”.’

Ook Pim voelt zich erg op haar plek. ‘In de Agora en Kubus, waar ik gastvrouw ben voor een paar dagdelen per week. Maar ook hier, als coach bij Overstag. Ik heb best wel even getwijfeld of ik dat zou kunnen. Maar het is geweldig werk, ik haal er veel voldoening uit.’ Ze lacht. ‘Ja, ik heb nu eigenlijk drie banen. En twee katten en een hond. Maar die ‘banen’ dat is voor zes dagdelen in de week, dus dat is te overzien hoor. En ik heb in de korte tijd dat ik hier woon al een geweldig netwerk opgebouwd, ik ken heel veel mensen. Zo leer je de stad ook goed kennen.’

Voldoening
Wat is volgens de twee het mooie van het vrijwilligerswerk dat zij doen, wat is de voldoening die zij eruit halen? ‘Het is gewoon geweldig iets voor iemand iets te kunnen betekenen, iemand die op een bepaald moment in zijn of haar leven even wat hulp nodig heeft,’ zegt Pim. ‘Dat geeft je een goed gevoel, maar je bouwt er ook vriendschappen mee op.’

Marcel sluit zich daarbij aan. ‘Ik zou dit echt iedereen aanraden. Het werk als coach is geweldig. Je ziet mensen opbloeien, ze voelen zich gehoord, ontdekken hun talenten. Maar je kunt meer doen, het hoeft echt niet alleen of persé via of bij een organisatie. Kijk gewoon eens om je heen. Sta open voor je omgeving. Voor de buurvrouw, die moeite heeft met zelf boodschappen doen, voor mensen die het moeilijk hebben. Ik hoor wel eens dat het mensen hun eigen schuld is als ze het moeilijk hebben of in een moeilijke situatie zitten. Maar dat is niet waar. Het kan iedereen overkomen. En het is een kleine moeite dan een helpende hand te bieden.’ En daar sluit Pim zich weer bij aan. ‘Mijn buurman komt uit Afghanistan. Hij doet zijn best te integreren, maar begrijpt niet alle post die hij krijgt. Dus daar help ik hem een beetje bij. Kleine moeite, groot plezier.’

Meer weten of ook vrijwilligerswerk doen bij Kubus, klik hier

Bron: Flevopost

 

Heb je vragen?

Cursussen
Heb je een vraag over het aanbod of een andere vraag over een cursus? Stuur een e-mail naar cursusadministratie@dekubuslelystad.nl of bel 0320 72 70 04, bereikbaar op dinsdag t/m donderdag van 13.00 tot 17.00 uur of neem rechtstreeks contact op met de docent.

Algemeen
Heb je een algemene vraag stuur een e-mail naar info@dekubuslelystad.nl of bel 0320 22 15 24, bereikbaar op maandag en vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en dinsdag t/m donderdag van 10.00 tot 17.00 uur.

Wil je over een specifiek onderwerp teruggebeld worden, vul dan dit contactformulier in. De juiste medewerker zal dan zo snel mogelijk contact met je opnemen.

Financieel 
Heb je een vraag over een factuur of een andere financiële vraag? Stuur een e-mail naar debiteuren@dekubuslelystad.nl of bel 0320 72 70 11, bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag van 10.00 tot 17.00 uur. 

Klacht
Heb je een klacht, vul dan het klachtenformulier in. 

Onze locatie

Contactgegevens

Bezoekadres:
Agorabaan 3
Lelystad

Postadres:
Postbus 354
8200 AJ  Lelystad

Openingstijden:
Ma 12.00 - 22.30 uur
Di t/m do 9.00 - 22.30 uur
Vrij 12.00 - 20.00 uur
Zat en zon gesloten, tenzij er evenementen gepland zijn.

Locatie De Kubus

Routebeschrijving

Uw startadres:

Vakantieplanning

Klik hier voor het vakantierooster.