22 februari 2023

Even voorstellen: docent beeldende kunst Malou Kamstra

Een muziekinstrument leren bespelen. Leren dansen. Of juist met je handen werken en mooie dingen maken. Welke cursus je ook kiest, je krijgt altijd les van een goed opgeleide en bovenal bevlogen docent. Wij stellen ze de komende tijd graag aan je voor. Dit keer: Malou Kamstra.

Malou Kamstra is docent beeldend en geeft lessen aan kinderen en volwassenen. ‘Mijn lessen draaien om het doorbreken van perfectionisme. Dat werkt verlammend binnen het beeldend werken! We gaan dus vooral nieuwe dingen proberen!’

Simpel beginnen
‘Laatst had ik een nieuw meisje in de les en zij verkrampte helemaal, ze vond het heel erg eng en er kwam niets uit haar handen. Ze was zo perfectionistisch dat ze niet eens durfde te beginnen. Ik stelde voor om gewoon wat krullen en lijnen op papier te tekenen en lekker te kleuren. Toen lukte het haar wel om fijn aan het werk te gaan, dat was heel goed van haar.’

Malou ziet kunst maken als een proces. ‘Niet alleen het resultaat is belangrijk, je kunt al genieten van het bezig zijn met verschillende materialen en het ontwikkelen van je techniek. In de lessen werken we veel met teken- en schildertechnieken maar we maken regelmatig een uitstapje naar het werken met klei en gipsverband of naar het opstapelen van meubelstukken. Eigenlijk kun je overal wel kunst van maken! Dat wil ik mijn leerlingen meegeven.’

Kunst is goed voor je brein
Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen lessen beeldend bij Malou volgen. ‘In de kinderlessen lachen we veel. Met veel grapjes en humor gaan ze met plezier aan het werk. Bij de lessen voor volwassen ligt de focus meer op het verbeteren van techniek en wordt er vaak serieus gewerkt. Kunst doet iets met mensen. Het maken van kunst zorgt ervoor dat je rustig wordt. Je concentreert je beter, je kunt je beter uitdrukken. Het is heel goed voor je brein!’

Emoties, filosofische ideeën, of een gebeurtenis: inspiratie haal je overal vandaan. ‘Inspiratie haal je uit je gevoelsleven, het moet je iets doen’, legt Malou uit. ‘Daarom kijken we in de les ook naar werken van bekende en minder bekende kunstenaars. De volwassenen laat ik bijvoorbeeld kijken naar een Herman Brood schilderij. Wat voor kenmerken heeft dit werk? Gebruikt de schilder sterke lijnen of zijn die er juist niet? Hoe zit het met kleurvlakken en wat voor techniek gebruikt hij? Door goed te kijken leer je veel.’

Doorzetten hoort erbij
Malou heeft naast haar opleiding aan de kunstacademie ook een achtergrond in beeldende therapie. ‘Mijn drijfveer is de werking van kunst op de geest. Toen ik zelf van de kunstacademie kwam, was ik zelf ook een beetje verlamd. Ik voelde veel druk om te presteren. Bij beeldende therapie leerde ik meer over het proces van met maken. Ik ben ontzettend trots op mijn leerlingen als zij buiten hun comfortzone durven te stappen. Doorzetten en weerstand krijgen is onderdeel van het maken van kunst! Als iemand een onzeker begin heeft of erg streng is voor zichzelf is het een hele overwinning om uiteindelijk trots te zijn op je werk en op jezelf.’

Meer weten over onze cursussen beeldende kunst? Klik hier.